Call

Köpvillkor

Sammanfattning av Raw Food butikens villkor

- Fri frakt på alla köp över 500 SEK annars debiteras 49 SEK

- Betalning sker via Klarna checkout som erbjuder fakturabetalning, kortbetalning eller direkt banköverföring.

- Leverans sker med DHL som levererar till en servicestation nära dig. Vi skickar normalt lagervaror inom 1-3 arbetsdagar från beställning. Köksmaskiner levereras inom 10-14 dagar. Beställningsvaror skickas inom 10-20 dagar.  Ej lagerförda varor skickas så snart de inkommit.

 

Köpvillkor

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Raw food butiken bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Raw food butiken har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år.

2. Pris
I priserna ingår moms med 12% för livsmedel och 25% för hushållsmaskiner mm.  Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Raw food butiken inte råder över. Vi reserverar oss för felskrivningar av pris och kan i efterhand justera pris. Kund har då alltid rätt att ångra sitt köp.  Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer.

3. Frakt

Fraktkostnaden är femtio (49) kronor inom Sverige och noll (0) kronor om varuvärdet överstiger 500 kronor. 

4. Betalningsvillkor.

Betalning ske med Klarna checkout som erbjuder kostnadsfri fakturering med 14 dagars betaltid. Du kan även betala med Kort eller direkt banköverföring via banken.

5. Leveranser 
Varor som finns i lager skickas normalt inom ca tre arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. Dessa varor är märkta med beställningsvara, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Paketen levereras av DHL till en servicestation nära dig. Om du önskar varor levererat till ett bemannat företag så ber vi dig informera om detta i kommentarsfältet i kassan.

Raw Food butikens leveranser kommer ifrån Stjärndistribution AB i Hofors. 

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.

7. Transportrisken 
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka. Om ditt gods är skadat ber vi dig kontakta oss via e-post till kundtjanst@rawfoodbutiken.se. Vänligen bifoga ett foto på den skadade produkten.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss via e-post till kundtjanst@rawfoodbutiken.se så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss inom en vecka via e-post till kundtjanst@rawfoodbutiken.se. Vänligen bifoga ett foto på den skadade/felaktiga produkten. Du kan även ringa kundtjänst på 0733-130755 vardagar. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Raw food butiken följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

11. Återbetalningar 
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/